چگونه قطر و وزن میلگرد را اندازه گیری می کنند

میلگرد یکی از پرمصرف‌ترین مصالح ساختمانی است. قطر و وزن میلگرد دو پارامتر مهم میلگرد هستند که دانستن آن برای هر مهندس ساختمانی از درجه اهمیت بالایی برخوردار است چراکه دانستن این دو پارامتر کمک زیادی برای محاسبه استانداردهای لازم ساختمان می‌نماید. از قدم‌های اولیه‌ای که برای هر پروژه ساختمانی برداشته می‌شود این است که میزان مصالح ساختمانی از جمله میلگرد سایز و ابعاد آنها محاسبه شود. تا بتوان بر مبنای این محاسبات، میلگرد مورد نیاز را سفارش داده و خریداری کرد. برای تهیه میلگرد باید حتما بتوان قطر و وزن میلگرد را حساب کرد. شما عزیزان می توانید قیمت روز آهن آلات در آهن آلات دی را هر ساعتی از شبانه روز مشاهده نمایید. در فروشگاه اینترنتی آهن آلات دی انواع مختلف میلگرد در سایزهای مختلف به قیمت مناسب ارائه شده است.

اندازه گیری قطر میلگرد

قطر میلگرد چگونه محاسبه می‌شود

قطر میلگرد به روش‌های گوناگونی محاسبه می‌شود. برخی از این روش‌ها به شرح زیر است:

  • روش تجربی: برخی از مهندسین و پیمانکاران ساختمانی چنان در کار خود ماهر هستند که به محض مشاهده میلگرد می‌توانند قطر آن را تشخیص دهند ولی این کار برای افراد تازه‌ کار، چندان ساده نیست.
  • با استفاده از فرمول: با استفاده از فرمول زیر به راحتی می‌توان قطر میلگرد را محاسبه کرد: وزن یک متر میلگرد= (وزن مخصوص)*۷۸۵۰*یک متر**۴( d^۲ *۳٫۱۴)
  • استفاده از یک طناب یا بند: با استفاده از یک طناب به راحتی می‌توان آن را دور محیط سطح مقطع میلگرد پیچید. سپس با اندازه‌گیری طناب یا بند محیط سطح مقطع میلگرد محاسبه شده و قطر به راحتی از طریق فرمول محیط دایره محاسبه می‌شود.
  • با استفاده از انگشت: برخی از مهندسین اندازه بند انگشت خود را قبلا اندازه‌گیری کرده و با گذاشتن انگشت خود روی سطح مقطع میلگرد می‌توانند به راحتی سایز و قطر میلگرد را محاسبه کنند.
  • با استفاده از آچار فرانسه: با استفاده از این روش دهانه آچار را باز کرده و میلگرد را داخل دهانه آچار گذاشته، سپس با استفاده از متر اندازه دهانه آچار و نهایتا قطر میلگرد اندازه گرفته می‌شود.
  • استفاده از کولیس: کولیس دقیق‌ترین ابزار برای اندازه‌گیری قطر میلگرد است. این وسیله درست شبیه آچار فرانسه است که روی دسته خود یک خط‌کش دقیق دارد. دهانه کولیس یک لبه چاقو مانند دارد که برای اندازه‌گیری قطر میلگرد ساده و آجدار استفاده می‌شود.
  • با استفاده از شابلون: شابلون‌هایی برای اندازه‌گیری قطر میلگرد در بازار هستند که می توان از این ابزار به راحتی استفاده نمود. 
    باید توجه داشت که برای اندازه‌گیری قطر میلگرد آجدار یا ساده، قطر اسمی محاسبه می‌شود.
    قطر اسمی عبارت است از قطر دایره‌ای که مساحت آن با مساحت مقطع عرضی میلگرد برابر است. قطر اسمی میلگرد آجدار سه نوع است: قطر اسمی، قطر زمینه‌ای که برابر است با قطر میلگرد آجدار با فرض این که آج وجود ندارد، و قطر خارجی که قطر میلگرد آجدار با آج آن محاسبه می‌شود. برای روشن شدن موضوع قطر میلگرد آجدار 16 این گونه است که قطر اسمی برابر 16، قطر زمینه‌ای برابر 15 و قطر خارجی برابر 18 است.
  • استفاده از گیج میلگرد: گیج میلگرد شکل خاصی از شابلون‌ است. این گیج‌ها از جنس فولاد هستند و نحوه استفاده از این گیج به این صورت است که آن را از بازترین قسمت دهانه به دور میلگرد نزدیک کرده، در هر نقطه که میلگرد و گیج با هم مماس می‌شوند به راحتی می‌توان قطر میلگرد را از طریق اعداد ثبت شده بر گیج محاسبه کرد.

 قطر میلگرد چگونه محاسبه می‌شود

وزن میلگرد چگونه محاسبه می‌شود

میلگرد‌ها بر اساس سایزشان، وزن‌های متفاوتی دارند اما به نظر شما آیا محاسبه وزن میلگردها با استفاده از ترازو انجام می‌شود؟ همان طور که می‌دانید میلگردها در طول‌های 6 متری تا 12 متری تولید می‌گردند و محاسبه وزن آن ها با استفاده از ترازو کار سختی است. وزن میلگرد از چند روش زیر قابل اندازه گیری است:

  • با استفاده از فرمول استاندارد دین (DIN): وزن (کیلوگرم) = (شعاع * شعاع* 14/3 * طول میلگرد * 8/7) /1000
    شعاع و طول میلگرد بر حسب میلی‌متر بیان می‌شود.
    با استفاده از یک فرمول سریع‌تر نیز می‌توان وزن میلگرد را محاسبه کرد. در این فرمول فقط کافی است قطر میلگرد را به توان 2 برسانیم و سپس بر عدد 162 تقسیم کنیم. در این فرمول سایز میلگرد بر اساس میلی‌متر بیان می‌شود. عدد به دست آمده از این فرمول وزن یک متر از میلگرد را نشان می‌دهد. اگر شاخه میلگرد ما 12 متر باشد باید جواب به دست آمده از این فرمول را در 12 نیز ضرب کنیم. وزن (کیلوگرم) = (قطر* قطر) /162
    بر اساس دو فرمول فوق وزن هر بندیل از میلگرد نیز با این فرمول محاسبه می شود: وزن میلگرد(کیلوگرم) = طول میلگرد(متر) * تعداد * وزن مخصوص میلگرد(کیلوگرم / متر)
  • استفاده از جدول استاندارد: یک جدول استاندارد وزن برای هر سایز میلگرد وجود دارد که به جدول اشتال معروف است. جدول وزن میلگرد را می توانید در قسمت جداول وزنی سایت آهن آلات دی مشاهده نمایید. کارخانه‌ها جدول وزن استاندارد وزنی میلگردهای خود را در قالب جدولی ارائه می‌دهند که به راحتی می‌توان به این جدول وزنی دسترسی پیدا کرد.

 

اهمیت محاسبه قطر و وزن میلگرد

همانگونه که می‌دانید هر قسمت از ساختمان باید از یک نوع میلگرد استفاده شود. در مشخصات فنی ساختمان، انواع میلگرد در بتن با وزن‌ و سایزهای متفاوت می‌توانند منجر به افزایش مقاومت بتن گردد. بنابراین عدم آگاهی در مورد قطر و وزن میلگرد می‌تواند مقاومت بتن و در نهایت ساختمان را مختل کند. داشتن قطر و وزن میلگرد کمک می‌کند که میلگرد به اندازه مورد نیاز سفارش داده شود و از خرید مازاد و غیرضروری میلگرد جلوگیری می‌شود. شما عزیزان می توانید برای سفارش میلگرد در سایزهای مختلف به آهن آلات دی مراجعه کنید.

نوشتن دیدگاه

storage pen
سریع و به قیمت از انبار آهن آلات دی
از انبار فروشگاه بزرگ آهن آلات دی
مشاهده انبار