میزان تحمل بار تیرآهن

تیرآهن از جمله مصالحی است که امروزه به میزان فراوانی در ساخت ساختمان ها کاربرد دارد، زیرا ویژگی های منحصر به فردی دارد و نسبت به وزنی که اشغال می کند تحمل بار بالایی دارد، و به میزان فراوان در دسترس می باشد. در استفاده از تیرآهن باید اصولی را رعایت کرد تا ساختمان پایداری مناسبی داشته باشد، از جمله میزان تحمل بار تیرآهن که پارامتر بسیار مهمی است و باید مورد توجه قرار گیرد و معیاری است که اطلاعات زیادی از تیر به ما می دهد، در این مقاله به شرح مختصری از میزان تحمل بار تیرآهن پرداخته می شود. برای خرید تیرآهن و اطلاع از قیمت این محصول می توانید به سایت آهن آلات دی مراجعه نمایید.

تحمل بار از دلایل استفاده از تیرآهن

تیرآهن که از فولاد و درصد مشخصی از عناصر از جمله کربن به وجود آمده است؛ مقاومت خمشی، قابلیت تحمل بارهای محوری و جانبی بالایی دارد و جذب ارتعاش مناسب این محصول در برابر نیروهای خارجی سبب شده است که همواره جزو متداول ترین مصالح ساختمانی قرار گیرد.

تحمل بار از دلایل استفاده از تیرآهن

تحمل بار تیرآهن چقدر است

به صورت کلی تیرآهن در ابعاد و اندازه های مختلفی از لحاظ سطح مقطع ساخته می شود و طول آنها معمولا 12 متر می باشد. اگر شرکت سازنده تیرآهن استانداردهای بین المللی را در ساخت تیرآهن رعایت کرده باشد، می توان تحمل بار هر نوع تیرآهن ساخته شده را از جداول مخصوص به دست آورد تا با توجه به این پارامتر نوع تیرآهن مورد نیاز را انتخاب کرد. تیرآهن از دو قسمت لبه و جان تشکیل شده است که ضخامت و طول آنها در تحمل بار تیرآهن تاثیر مستقیمی دارد. براساس جداول استاندارد، پارامترهایی برای هر تیرآهن در نظر گرفته شده است که با توجه به اندازه این پارامترها می توان به راحتی تحمل بار آن تیرآهن را محاسبه کرد، البته باید به نحوه بارگذاری و شرایط قرار گرفتن تیرآهن بر روی تکیه گاه ها توجه کرد و در صورت داشتن بار متمرکز بر روی یک نقطه از تیرآهن، باید در انتخاب آن دقت فراوانی به خرج داد اما در صورت بارگذاری گسترده و بر روی تمام تیر، می توان از تیرهای کوچکتر استفاده کرد. نکته دیگر در انتخاب تیرآهن که تاثیرگذار بر تحمل بار آن است موقعیت قرار گیری آن می باشد که برای تیرهای اصلی و فرعی متفاوت است. در جدول زیر پارامترهای تعریف شده بر روی تیرآهن، میزان تحمل بار هر تیر با ابعاد متفاوت ارائه شده است.

تحمل بار تیرآهن چقدر است

مهمترین پارامتر در تحمل بار تیرآهن مربوط به شرایط ساخت آن و رعایت اصول استاندارد می باشد، همچنین در ساختمان ها نیز باید رعایت اصول خاصی از جمله استفاده از رنگ های ضد اکسیداسیون، نیز صورت پذیرد تا با گذشت زمان عمر و تحمل بار آن کاهش نیابد. در بعضی از سازه ها که بارهای بالایی وجود دارد تیرآهن ها را به هم جوش داده (معروف به تیرآهن ها لانه زنبوری) و یا از صفحات ضخیم استفاده می کنند تا سازه ای ایجاد شود که تحمل بارهای موجود را داشته باشد که این امر بسیار متداول است.

نوشتن دیدگاه

storage pen
سریع و به قیمت از انبار آهن آلات دی
از انبار فروشگاه بزرگ آهن آلات دی
مشاهده انبار