تفاوت اهن با دیگر فلزات چیست

آهن یکی از فراوان ترین عناصر موجود در کره زمین است که در تشکیل هسته بیرونی و درونی زمین نقش عمده ای را ایفا می کند و در پوسته زمین چهارمین عنصر محسوب می شود. این عنصر در سراسر جهان در بسیاری از زمینه های زندگی بشر کاربرد گسترده دارد. در این مقاله به معرفی ویژگی های عنصر آهن و تفاوت آهن با دیگر فلزات می پردازیم.

ویژگی های آهن در مقایسه با دیگر فلزات

آهن در دمای 2000 درجه سانتیگراد از سنگ معدن هماتیت استخراج می شود. این فلز تقریباً 5 درصد کل پوسته زمین را تشکیل می دهد. آهن به دلیل مقاومت بالا و همچنین قیمت ارزانی که دارد و بسیار در صنایع مختلف پرکاربرد است. آهن خالص نرم و بسیار کمیاب است، زیرا به‌ سرعت و به‌ راحتی دچار اکسیداسیون می شود؛ بنابراین با اضافه کردن سایر عناصر، آلیاژهای مختلفی را می توان از آهن تهیه کرد که معروفترین آنها فولاد است که آلیاژ آهن و کربن است. خواص آهن طی فرآیند آلیاژ شدن تغییر می یابد. از نظر ظاهری، آهن دارای سطحی صیقلی و براق است که رنگ آن نقره ای متمایل به خاکستری است. آهن در مجاورت اکسیژن سریع اکسید می شود و به اصطلاح زنگ می زند و رنگ آن قهوه ای می گردد.

ویژگی های آهن در مقایسه با سایر فلزات

تفاوت آهن با دیگر فلزات 

در این قسمت به بررسی تفاوت های بین آهن با سایر فلزات می پردازیم:

  • تفاوت آهن و فولاد: با اضافه کردن حدود 0.2 تا 1.5 درصد کربن به آهن خام می‌توانیم فولاد به دست بیاوریم. فولاد بسیار سخت تر و قویتر از آهن است و قابلیت شکل پذیری بسیار خوبی دارد. با توجه به درصد کربن اضافه شده به آهن خام و وجود عناصر دیگر در فولاد و حتی با توجه به نوع روندی که فولاد طی آن ساخته شده است، خواص فولاد می تواند تغییر کند. قطعات فولادی را هم می توان به وسیله پیچ و مهره و هم به وسیله جوشکاری به هم متصل نمود. هیچ جای کره زمین به طور طبیعی فولاد وجود ندارد چون فولاد آلیاژ است ولی آهن فلز است.
  • تفاوت آهن و فولاد زنگ نزن (استنلس استیل): اگر به فولاد عنصر کروم را اضافه کنیم، فولاد معمولی به فولاد زنگ نزن تبدیل می شود. کروم در مجاورت هوا اکسید می شود و یک لایه نازک بی رنگ روی فولاد را می پوشاند و مانع زنگ زدن فولاد می شود ولی قابلیت اکسید شدن آهن بسیار بالا است.
  • تفاوت آهن و آلومینیوم: آلومینیوم فلزی نقره ای رنگ، نرم و سبک است. این فلز به دلیل وزن کمی که دارد در صنعت هواپیماسازی و ماشین سازی، ریخته گری، ساخت درب و وسایل منزل کاربرد دارد. این فلز استحکام کمی داشته و بهتر است در محیط های با دمای بالا استفاده نشود. ولی استحکام و قابلیت تحمل دمایی در آهن بالاتر است.
  • تفاوت آهن و چدن: از ترکیب آهن خام، آهن قراضه، سیلیسیم و کربن آلیاژی به نام چدن ساخته می شود. چدن قابلیت چکش خواری کمی دارد و شکننده است. چدن دیر زنگ می زند و در برابر آتش مقاومت بالایی دارد. چدن قابلیت ریخته گری و ماشین کاری خوبی داشته و نقطه ذوب پایینی دارد و در تولید لوازم خانگی، ساخت قطعات خودرو و دیگر صنایع کاربرد دارد. چدن در مقایسه با فولاد، کربن بیشتری (2 تا 3.5 درصد) دارد.

تعداد فلزات روی کره زمین بسیار بالا است و هرکدام خواص فیزیکی و شیمیایی و بنابراین مصارف خاص خود را دارند. برای اینکه بدانیم برای هر کاری چه فلزی نیاز داریم، لازم است تفاوت آنها با یکدیگر را بدانیم. فروشگاه اینترنتی آهن آلات دی عرضه کننده انواع تیرآهن و میلگرد می باشد. شما عزیزان می توانید برای خرید و اطلاع از قیمت روز میلگرد در بازار امروز و قیمت تیرآهن به  آهن آلات دی رجوع کنید.

نوشتن دیدگاه

storage pen
سریع و به قیمت از انبار آهن آلات دی
از انبار فروشگاه بزرگ آهن آلات دی
مشاهده انبار