مقایسه تیرآهن

استفاده از آهن آلات با توجه به استحکام و مقاومت بالا و در عین حال قیمت مناسب، بسیار مورد توجه خریداران قرار دارند. از جمله مواد ضروری برای ساختمان سازی استفاده از میلگرد و تیرآهن می باشد. از لحاظ ظاهری تیرآهن ها به دو دسته l و H هستند. تیرآهن ها دارای انواع ذوبی، سبک، هاش و لانه زنبوری هستند. انواع لانه زنبوری دارای خط کشی های ذوزنقه ای هستند که مانع ایجاد خال جوش در حین جوشکاری می شوند. شما عزیزان می توانید برای تهیه انواع تیرآهن از جمله تیرآهن لانه زنبوری و هاش به فروشگاه اینترنتی آهن آلات دی مراجعه نمایید.

انواع تیرآهن های موجود در بازار

تیرآهن l شکل دارای انواع INP و IPE هستند که در ساختمان سازی بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. بر اساس ارتفاع ساختمان، فشار و وزن وارده نیاز به استفاده از تیرآهن های سخت تر و محکم تری می باشد که در این حالت ترجیح ساختمان سازان استفاده از IPE می باشد. از آن جایی که محصولات IPE دارای یک زاویه کشش مقاومت هستند بتدریج تیرآهن هاش وارد بازار شد که این محصولات به دلیل داشتن دو زاویه از توانایی تحمل کشش بالایی برخوردارند. از دیگر مزایای استفاده از محصولات H می توان به ایجاد سازه ای یکنواخت با کاهش ضریب خطا، سهولت نصب بالا، کاهش میزان آهن مصرفی، استحکام و مقاومت زیاد و کاهش هزینه احداث اشاره کرد.
استاندارد های مختلفی در تهیه این تیر ها مورد استفاده قرار می گیرد. ایران و بعضی دیگر از کشور های اروپایی تولید تیرآهن را بر پایه استاندارد IPE انجام می دهند که دارای باله هایی ضخامت ثابت هستند.
استاندارد INP مختص کشور چین است و بر اساس آن شکل و ضخامت بال با فاصله گیری از جان تیر کاهش پیدا می کند.
بر اساس استاندارد IPB تیر ها دارای طول بال های بلند تر و اندازه بزرگتری هستند به تیر هایی که بر اساس این استاندارد تولید می شوند تیر هاش می گویند.

انواع تیرآهن های موجود در بازار

مقایسه تیرآهن از لحاظ کاربرد

یکی از مهمترین فرآورده های مهم بدست آمده از فلز آهن، تیرآهن می باشد که در ساختمان سازی کاربرد زیادی دارد و علاوه بر ساختمان سازی در سایر صنایع نیز مورد استفاده قرار می گیرد.  تیر ماده اساسی و ضروری برای ساختمان سازی می باشد. در ساختمان تیرآهن وظیفه تحمل انواع فشار های تنشی و خمشی که بر قسمت های مختلف ساختمان وارد می شود را دارد. مهمترین کاربرد تیرآهن در ساخت انواع بنا در واقع استفاده از آن به عنوان اسکلت فلزی می باشد که نقش ستون را دارد. اگر ساختمانی بیش از یک طبقه داشته باشد باید آن ها را با ستون به هم متصل کرد. گاها ممکن است لازم باشد تا طول ستون را آن قدر بلند در نظر بگیرند که از سقف طبقه بالا بلندتر باشد و بیرون از سقف طبقه بالا قرار بگیرد. در ستون ها، نعل درگاه، پل های لانه زنبوری و غیره مورد استفاده قرار می گیرد. در ایران معمولا برای ساخت ستون ها از تیرآهن های I دوبل یا تک بال استفاده می کنند که این استانداردها در بازار ایران وجود دارند. استفاده از تیرآهن در کفی ستون بسیار با اهمیت است. صفحاتی که در کفی ستون مورد استفاده قرار می گیرند از ضخامت های متنوعی برخوردارند که در برای قرار گرفتن در محل مورد نظر با دریل سوراخ کاری یا با مشعل برشکاری می شوند. برای تنظیم جانبی ستون و کفی لازم است که سوراخ ها کمی از پیچ ها بزرگتر باشد. تیرآهن در تیرهای اصلی نیز مورد استفاده قرار می گیرند که این تیرها به عنوان اعضای اصلی یک سازه فولادی در نظر گرفته می شوند. اتصال این تیر ها معمولا از ستونی به ستون دیگر و با استفاده از پلیت ها در بالای ستون بهم وصل می شوند. تیرآهن در تیرک های میانی هم مورد استفاده قرار می گیرد. تیرآهن در ساخت خرپا نیز مورد استفاده قرار می گیرد که می تواند تیرهای تراس را به صورت خرپا کنار هم قرار دهد تا در ساخت انبار و سوله مورد استفاده قرار می گیرد. این تیر ها با انواع مختلف سیستم سقفی سازگار هستند و از تنوع بالایی برخوردارند. تیر باریک از تیرک ها باریک ترند و تیرهای کرومیت دارای سطح نشیمن گاه هستند که روی تیر اصلی قرار می گیرند و محکم می شوند.

مقایسه تیرآهن از لحاظ کاربرد

مقایسه ویژگی های تیرآهن

برای بررسی این که کدام تیرآهن بهتر است با ادامه مطلب با همراه باشید. تیرآهن ها علاوه بر ویژگی های مثبتی که دارند و سبب افزایش استحکام و سرپا نگهداشتن اسکلت ساختمان می شوند از ویژگی های منفی نیز برخوردارند. برای مثال از ویژگی های منفی تیرآهن این است که در دماهای خیلی بالا مانند 600 تا 500 درجه سانتی گراد ممکن است مقاومت آن کاهش یابد و باعث ایجاد عدم توازن و تعادل اسکلت شود. از دیگر معایب تیر ها این است که اگر در شرایط آب و هوایی نامناسب قرار گیرد، می تواند فرسوده و خورده شود. به همین دلیل نگهداری از آن با مشکل مواجه می شود. از دیگر ویژگی های نامطلوب تیر ها این است که اتصال این تیر ها با استفاده از جوش دادن با مشکل مواجه می شود. 

نوشتن دیدگاه

storage pen
سریع و به قیمت از انبار آهن آلات دی
از انبار فروشگاه بزرگ آهن آلات دی
مشاهده انبار