جان تیرآهن چیست

تیرآهن پروفیلی است که در صنعت ساختمان سازی استفاده می شود و وظیفه آن تحمل نیروی وارده از نیروی برشی و لنگر خمشی است. تیر آهن ها را به شکل آی و اچ و با آلیاژ های مختلف تولید می کنند. تیرآهن ها را بر اساس نسبت اندازه بال و ورق و عرض آن در گروه های مختلف طبقه بندی می کنند و کاربرد گسترده ای در ساختمان دارد.

تعریف جان تیراهن

وقتی از سطح مقطع تیرآهن به آن نگاه کنیم دو بال و یک ورق ضخیم وجود دارد. این دو بال به صورت عمود بر تیر قرار گرفته اند. ورق ضخیم که تیر نام دارد و ارتفاع پشت تا پشت تیراهن را تعیین می کند را جان تیراهن می گوییم. در ساختار تیرآهن های آی و اچ تفاوت هایی وجود دارد که در نوع کاربرد آن تاثیرگذار است. هر نوع از این تیرآهن ها بر اساس شکل ظاهری سطح مقطعشان نام گذاری شده اند. انواع تیرآهن عبارتند از:

  • تیرآهن IPE: این نوع تیراهن را مهندسین ایرانی ابداع کرده اند که در بال های ابتدا و انتهایی است ضخامت ثابتی دارد و بر اساس استاندارد های اروپا ساخته می شود.
  • تیرآهن INP: تفاوت تیرآهن INP با IPE در ضخامت بالهاست. به این صورت که در تیرآهن INP هر چه بال از جان تیرآهن فاصله بگیرد ضخامتش کاهش میابد. این نوع بر اساس استاندارد های چین و روسیه ساخته می شود.
  • تیرآهن بال پهن H: تیرآهن بال پهن IBP یا هاش اولین بار توسط شرکت بثهلم به تولید رسید و صنعت را متحول کرد. در این نوع تیرآهن بال های تیرآهن با جان تیرآهن برابر است و به همین دلیل به آن تیرآهن بال پهن گفته می شود. این نوع در سایز 100-1000 به تولید و عرضه می رسد. انواع تیرآهن بال پهن با علامت اختصاری آن به شرح زیر می باشد:
    - تیرآهن بال پهن سبک HEA( علامت اختصاریL)
    - تیر اهن بال پهن سنگین HEB(علامت اختصاریV)
    - تیرآهن سنگین TPB
    علت تفاوت در وزن این تیرآهن ها تفاوت در ضخامت آنهاست. برای مثال تیرآهن سبک در سایز 10، 200 کلیوگرم وزن دارد و نوع سنگین آن 240 کیلوگرم است.
  • تیرآهن I: تیر آهن I شکل قبل از تیر آهن هاش تولید شده بود و تیرآهن معمولی است و بر اساس شکل ظاهری آن که بال های کوچکتر از جان تیرآهن را داراست به این اسم نام گذاری شده است.
  • تیرآهن لانه زنبوری:وظیفه ی اصلی یک تیرآهن تحمل نیروی لنگر خمشی است. برای بیشتر شدن تحمل تیرآهن آنرا به شکل لانه زنبوری می سازند. یعنی در جان تیرآهن شکل های ذوزنقه و شش ضلعی را برش دهی می کنند و زیر آنرا جوش می زنند. بدین سبب تیرآهن شکل لانه زنبور دارد. مزایای لانه زنبوری عبارتند از:
    - وزن سبک
    - تحمل نیروی لنگر خمشی
    - وجود حفره های تو خالی برای جاگیری تاسیسات
    معایب لانه زنبوری عبارتند از:
    - نیاز به جوشکاری سرتاسر تیرآهن
    - وجود حفره سبب کاهش مقاوت برشی در محل اتصال پل به ستون می شود.

تعریف جان تیراهن

مزایای استفاده از تیرآهن

مزایای استفاده از تیرآهن به شرح زیر می باشد:

  • نصب و اجرا با سرعت بالا
  • امکان توسعه سازه
  • اتصال قطعات متعدد
  • کاربرد گسترده در ارتفاع زیاد

برای اطلاع از قیمت تیرآهن و خرید این محصول می توانید به فروشگاه اینترنتی آهن آلات دی مراجعه نمایید.

نوشتن دیدگاه

storage pen
سریع و به قیمت از انبار آهن آلات دی
از انبار فروشگاه بزرگ آهن آلات دی
مشاهده انبار