منظور از تیرآهن 18 چیست

تیرآهن یک پروفیل شناخته شده در صنعت ساختمان سازی است که در سازه های ساختمانی کاربرد گسترده ای دارد. این پروفیل از آلیاژ های مختلفی ساخته می شود. تیرآهن انواع مختلفی دارد که بر اساس شکل، اندازه و نوع بال های دسته بندی می شوند. انواع تیرآهن موجود در بازار تیرآهن IPE,INP,IPB و لانه زنبوری هستند.

  • IPE: تیرآهن I شکل که طبق استاندارد ایران و اروپا تولید می شود.
  • INP: تیرآهن I شکل که طبق استاندارد روسیه و چین تولید می شود.
  • IPB: تیر آهن H شکل یا هاش یا بال پهن
  • تیر آهن لانه زنبوری: این نوع به دلیل برش هایی که به شکل ذوزنقه و شش ضلعی بر سطح جان تیرآهن ورت میگیرد شبیه به لانه زنبور می شود. از این رو به آن لانه زنبوری می گویند. بنابراین در سطح جان حفره و فضای تو خالی دارد. این حفره ها سبب افزایش مقاومت در برابر نیروی لنگر خمشی می شود. این عمل سبب افزایش ارتفاع تیر و نهایتا سبب افزایش ممان اینرسی مقطع می شود به عنوان مثال ارتفاع پروفیل تیراهن IPE-18 که 18 سانتی متر است تبدیل به 27 سانتی متر می شود.

پرکاربرد ترین تیرآهن

تیرآهن ها از آلیاژ های مختلفی ساخته می شوند. آلیاژ کاربردی آن فولاد است. بر اساس استاندارد از فولاد 37 ساخته می شوند. البته فولاد 44 و 52 نیز تولید می شود. در بازار فروش، تیرآهن IPE متقاضیان بسیاری دارد. این تیرآهن بر اساس استاندارد اروپا ساخته می شود و محل ابداع آن ایران است. از این تیرآهن در ساخت ستون، نعل درگاه، خرپا، پل های لانه زنبوری و تیر در پوشش سقف ها استفاده می شود.

معرفی تیرآهن ۱۸ 

تیرآهن ۱۸ زیر مجموعه ای از تیر آهن های IPE است که به دلیل ابعاد و ارتفاع آن که ۱۸ سانتی متر است به این نام خوانده می شود. تیرآهن IPE-18 در کارخانه ذوب آهن اصفهان به تولید انبوه می رسد و در بازار به نام های تیر آهن ۱۸ ذوب، تیر ۱۸ ذوبی یا تیر آهن ۱۸ اصفهان هم شناخته و خرید و فروش می شود. برای خرید تیرآهن 18 می توانید به سایت آهن آلات دی مراجعه نمایید و پس از دریافت قیمت این محصول اقدام به خرید نمایید. طول شاخه های این تیرآهن مانند دیگر تیرآهن ها ۱۲ سانتی متر و وزن آن به نسبت ضخامتش حدود ۲۳۰ کیلوگرم است و نام گذاری آن به ارتفاع آن بستگی دارد.

معرفی تیرآهن ۱۸ 

استاندارد های تیرآهن

از آن جایی که تیر آهن یک محصول بسیار پر کاربرد است نه تنها در ایران بلکه در دنیا دارای استاندارد هایی است از این رو موسسه استاندارد و تحقیقات بر روی کار کار خانه های تیر آهن سازی نظارت دارد و استاندارد های آنها را تعیین می کند. برای تولید تیرآهن استاندارد و گرم نوردیده برای مشخص کردن ویژگی های محصول و نشانه گذاری و نمونه برداری آزمون هایی طرح ریزی شده است که بر روی بال های تیر آهن اعمال می شود.

  • تیرآهن IPE طبق استاندارد اروپا و ایران تولید می شود و این نوع متداول ترین و پرکاربرد ترین نوع تیرآهن است. کشورهای سازنده آن کشورهای لهستان، آلمان، اسپانیا و کره می باشند.
  • تیرآهن INP طبق استاندارد کشورهای روسیه و چین تولید می شود. این نوع تفاوتش در ساخت بال هایش است که هر چه از سمت جان به اطراف پیش میرویم ضخامت بال کاهش می یابد.
  • تیرآهن هاش یا  IPB تیرآهن با سطح مقطع H شکل بوده و دارای استاندارد های خاص خودش است. در این نوع اندازه بال ها پهن و عریض بوده و در میزان وزن دارای تفاوت هایی هستند.
نوشتن دیدگاه

storage pen
سریع و به قیمت از انبار آهن آلات دی
از انبار فروشگاه بزرگ آهن آلات دی
مشاهده انبار