علت افزایش قیمت آهن

قیمت محصولات فولادی همیشه درحال تغییر است. طبق شرایط منطقه ای حاکم، افزایش و کاهش نرخ ارز و نوسانات ایجاد شده در بازار، این قیمت ها تغییر می کند. تغییر قیمت آهن آلات نه تنها صنایع بزرگ بلکه بسیاری از صنایع خرد را تحت تاثیر قرار می دهد.

قرار گرفتن در لیست تحریم و کاهش عرضه

یکی از عوامل افزایش قیمت آهن آلات، تحریم از سمت کشورهای خارجی است. پس از خارج شدن آمریکا از برجام بسیاری از صنایع فولادی وارد لیست تحریم شدند و همین امر باعث نگرانی آن ها برای تامین مواد اولیه شد. زمانیکه تحریم آغاز شد تولیدکنندگان به فکر تامین مواد اولیه محصولات خود بودند و این صنایع تولیدی با حساسیت بیشتری محصولات خود را وارد بازار کردند. عرضه به میزان قابل توجهی کاهش یافت. همین کاهش میزان عرضه به بازار، خود عاملی برای بالا رفتن قیمت محصول مورد نظر می باشد.

کم شدن واردات و صادرات

با وجود تحریم، میزان واردات و صادرات کاهش پیدا کرده و اثر منفی بر روی بازار آهن گذاشته است. هم اکنون وارد کردن مواد اولیه به مشکل خورده است و از طرفی قادر به صادر کردن محصولات آهنی نیستیم و با موانعی مواجه شده ایم.

نوسانات بازار و نرخ ارز

بالا و پایین شدن نرخ ارز باعث ایجاد نابسامانی در بازار می شود و این نابسامانی موقعیت مناسبی است تا بالا رفتن قیمت ها را شاهد باشیم. زمانیکه بازار ثبات مشخصی نداشته باشد، گریز برای افزایش قیمت راحتتر است.

بازار بورس

در چند ماه گذشته تاکنون بسیاری از مردم وارد بازار بورس شدند و بسیاری از سهام شرکت های حوزه ی آهن را خریداری کردند. از طرفی با شرایط حاکم بر بازار، تولید کنندگان نمی توانند قیمت ها را ثابت نگه دارند و نوسانات بازار بورس به افزایش قیمت آهن آلات کمک کرده است.
کارخانه های صنعتی آهن تنها میلگرد و تیرآهن تولید نمی کنند. بخشی از تولیدات کارخانه ها برای خودرو سازی و ... ارسال می شود. با افزایش روز به روز خرید ماشین میزان تقاضا بالا می رود و باعث افزایش قیمت آهن می شود.

احتکار آهن آلات در انبار

یکی از مهم ترین علل گرانی این است که بعضی از افراد که عموما دلال آهن شناخته می شوند، آهن را در انبارهای خود به امید اینکه بعدها با سود بیشتری می فروشند احتکار می کنند. هنگامی که اجازه ی وارد شدن به بازار را نمی دهند قیمت آهن نیز رو به بالا حرکت می کند.

علت افزایش قیمت آهن

راهکار برای کاهش قیمت

صنعت فولاد و آهن یکی از قطب های مهم صنعتی به شمار می آیند. زمانیکه میزان عرضه به بازار افزایش یابد، کاهش یافتن قیمت ها را شاهد خواهیم بود. پس از تحریم با مشکل تامین مواد اولیه مواجه شدیم اکنون باید در تلاش بومی سازی مواد اولیه باشیم تا بتوانیم به تولیدات ادامه دهیم. از طرفی کارخانه ها با افزایش ظرفیت و کیفیت خود به بهبود وضعیت بازار کمک کرده اند. اگر تولید کنندگان در این راه قدم بردارند کاهش قیمت تیرآهن، میلگرد و آهن آلات را تجربه می کنیم و بازار به آرامش نسبی خواهد رسید.

نوشتن دیدگاه

storage pen
سریع و به قیمت از انبار آهن آلات دی
از انبار فروشگاه بزرگ آهن آلات دی
مشاهده انبار
سوالات متداول علت افزایش قیمت آهن آلات
مهمترین علت افزایش قیمت آهن آلات چیه؟
از مهمترین علل افزایش قیمت آهن می توان به نوسان موجود در بازار و نرخ ارز اشاره نمود که دلیل آن افزایش تحریم ها می باشد.
کم شدن واردات و صادرات آهن چگونه بر قیمت آن تاثیر می گذارد؟
به طور کلی با کاهش واردات مواد اولیه، تولید دچار رکود شده و کاهش صادرات باعث ایجاد مشکل تامین نقدینگی برای فرایند تولید خواهد شد.
مهمترین عوامل داخلی افزایش قیمت آهن آلات در کشور چیست؟
از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر افزایش قیمت آهن در کشور می توان احتکار آهن و وضعیت نامشخص بازار بورس را نام برد.