خمیر کاشت میلگرد چیست

از خمیر کاشت میلگرد جهت آرماتوربندی و کاشت انواع میلگرد در بتن به صورت افقی و عمودی استفاده می‌شود. آرماتوربندی و کاشت میلگرد یکی از روش‌های مؤثر و پرکاربرد جهت افزایش مقاومت بتن می‌باشد. از این رو کاشت میلگرد باید در بتن صورت بگیرد. برای کاشت انواع میلگرد در بتن نیاز به انحام برخی عملیات مقدماتی است. ابتدا باید بتن را جهت کاشت میلگرد سوراخ کرد، سپس باید عملیات شست و شو و پاکسازی و تمیز کردن بتن صورت بگیرد. در مرحله آخر که میلگرد را در داخل بتن جای می‌گذارند باید از خمیری که مخصوص چسباندن میلگرد به بتن است استفاده شود. این خمیر همان خمیر کاشت میلگرد است.

تعریفی مختصر از خمیر کاشت میلگرد

خمیر کاشت میلگرد بر پایه رزین اپوکسی بیسفنول می‌باشد جزء دیگر آن هاردنر پلی‌آمید نیز می‌باشد. این مخلوطی از دو یا سه جزء بوده و بدون حلال می‌باشد.
ویژگی‌هایی که سبب شده است خمیر کاشت میلگرد در مصارف ساختمانی بسیار پر کاربرد باشد این است که این خمیر حالت چسبندگی فوق‌العاده‌ای به آهن و بتن دارد. همچنین از مقاومت بالایی در برابر مواد شیمیایی و آب برخوردار است. این خمیر تحمل فشارهای بالا و تنش و تغییرات دمایی را دارد. خمیر کاشت میلگرد در برابر بنزین و سایر روغن‌ها مقاوم بوده و بدون این که منقبض شود سفت و سخت می‌شود. همچنین از دیگر ویژگی‌های این خمیر این است که مقاومت فشاری و خمشی زیادی در برابر بارهای استاتیکی و دینامیکی دارد و برای چسباندن دو ماده‌ای که قرار است به آن نیروی مکانیکی زیادی وارد شود، عملکرد بسیار عالی دارد.
از دیگر ویژگی‌های این خمیرها، می‌توان به روانی این خمیر در هنگام مخلوط کردن اجزای آن اشاره کرد (ویسکوزیته عالی). همچنین مدت زمان مصرف این خمیر و مدت زمان نگهداری آن بسیار مناسب است و به عبارتی بعد از مخلوط کردن زود خراب نمی‌شود.

تعریفی مختصر از خمیر کاشت میلگرد 

مزایای استفاده از خمیر کاشت میلگرد

  • تهیه و نصب و اجرای آن بسیار آسان و سریع است.
  • در ترکیب آن نیاز به هیچ گونه حلالی نیست.
  • علیرغم این که این خمیر حالت روانی دارد ولی شره نمی‌کند.
  • چسبندگی خوبی به سطوح سنگی، بتنی و فلزی دارد.
  • تحت تأثیر شرایط جوی مانند رطوبت و باران و تغییرات دمایی قرار نمی‌گیرد.
  • از این خمیر علاوه بر کاشت میلگرد و آرماتور ‌می‌توان جهت پر کردن شکاف‌ها و سوراخ‌های ایجاد شده در کف، دیوار و سقف استفاده کرد. همچنین برای چسباندن ورق‌های فلزی بر روی سقف و دیوار نیز بسیار مناسب است.

مزایای استفاده از خمیر کاشت میلگرد 

انواع خمیر کاشت میلگرد

خمیر کاشت میلگرد با توجه به قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که دارد و همچنین با توجه به موادی که در ساخت آن استفاده شده است، انواع مختلفی دارد که بعضی از انواع آن عبارتند از:

خمیر کاشت کپسول مانند: به این نوع خمیر، خمیر کاشت میلگرد پیچشی نیز می‌گویند. بیشتر برای میلگرد‌هایی که در قسمت بالای خود مهره دارند استفاده می‌شود. این خمیر از دو جزء اپوکسی وینیلاستر و رزینهای پلی‌استر تشکیل شده و در برابر محیط اسیدی مقاومت خوبی دارند. نحوه استفاده از این خمیر به این صورت است که در هنگام آرماتوربندی و کاشت میلگرد کافی است که محفظه شیشه‌ای حاوی این خمیر را شکسته و برای کاشت میلگرد استفاده شود.

خمیر کاشت کارتریجی: از این نوع خمیر کاشت میلگرد بیشتر برای سطوح چوبی، سنگی و بتنی استفاده می‌شود. این خمیر دارای دو جزء پلی‌آمین و رزین اپوکسی‌پلی‌استر ساخته شده است. این نوع خمیر نسبت به دو نوع دیگر کیفیت و قیمت بالاتری دارد.

خمیر کاشت حجمی: این نوع خمیر به صورت دو جزیی و یا سه جزیی در بازار موجود است و مقاومت خمشی و کششی بالایی دارد و برای کاشت میلگرد در داخل بتن استفاده می‌شود. چرا که قدرت چسبندگی بالایی دارد.

انواع خمیر کاشت میلگرد 

چه نکاتی را هنگام استفاده از خمیر کاشت میلگرد باید مورد توجه قرار دهیم؟

  1. در هنگام ترکیب اجزای خمیر کاشت میلگرد برای این که ویسکوزیته آن کاهش یابد هرگز از هیچ حلالی استفاده نشود.
  2. به دلیل گرمازا بودن ترکیب خمیر کاشت میلگرد، سعی شود قبل از این که به طور کامل خشک شود مورد استفاده قرار گیرد.
  3. برای کاشت میلگرد همیشه باید کمی صبر کرد تا چسبندگی اولیه در خمیر ایجاد شود و سپس از آن استفاده شود.
  4. خمیر باید به دور از نور خورشید، در محیط خشک و دور از یخبندان و در دمای 5 تا 35 درجه سلسیوس نگهداری شود.
  5. هنگام کار با این خمیر، باید نکات ایمنی رعایت شود، در صورت برخورد با پوست دست یا چشم باید فورا با آب شستشو داده شود و هنگام استفاده از آن، حتما از ماسک و دستکش و عینک استفاده شود.
  6. کیفیت خمیر و نوع ترکیبات آن در استحکام ساختمان بسیار مؤثر است. عدم دقت در زمینه انتخاب خمیر کاشت میلگرد مناسب می‌تواند صدمات جدی در بر داشته باشد. از این رو برای خرید آن بهتر است از افراد متخصص مشاوره گرفته شود و از فروشگاه‌های معتبر اقدام به خرید آن گردد.
نوشتن دیدگاه

storage pen
سریع و به قیمت از انبار آهن آلات دی
از انبار فروشگاه بزرگ آهن آلات دی
مشاهده انبار