قیمت واقعی میلگرد چقدر است؟

وقتی به قیمت میلگرد در سال 99 دقت می کنیم همه چیز رویکرد عجیب و غریبی دارد. روزهای سختی در سال 99 طی شد و مشکلات اقتصادی نیز در این راستا دیده شد. تحریم های سختگیرانه باعث شد تا قیمت واقعی میلگرد نیز تغییراتی داشته باشد. به طور کلی بازار بورس و ارز توانست شرایط را برای سال 1400 کمی تغییر دهد.

قیمت واقعی میلگرد در سال 99 و مقایسه با سال 1400

قیمت آهن در ابتدای سال 99 تا روزهای آخر به دو و نیم برابر افزایش یافت. این افزایش مجدد قیمت آهن بر اساس عوامل داخلی و خارجی دنبال شد و نوسانات در قیمت جهانی شمش آهن نیز رویت شد. به طور کلی نحوه قیمت گذاری بورس کالا در این زمینه ارزیابی شده است. در بازار آهن وضعیت پر نوسانی دیده می شود به طوری که در طی چند روز آخری سال 99 به یکباره شاهد کاهش قیمت واقعی میلگرد بودیم.
دلار یکی از مواردی است که روی قیمت مقاطع فولادی تاثیر می گذارد. پروسه قیمت گذاری بر اساس دلار سنجیده می شود. قیمت شمش فولادی و همینطور هزینه های مواد اولیه آن سبب شد تا تورم برای میلگردها صورت بگیرد.
تا زمانی که کاهش قیمت به طور دقیق و ثابت صورت نگیرد، کاهش قیمت واقعی میلگرد نمود بسیار کمی خواهد داشت. از ابتدای سال 1400 روند افزایشی برای قیمت واقعی میلگرد دیده نشد و این موضوع باعث شد که تصمیمات و عملکرد بورس کالا نیز مطرح شود.

قیمت واقعی میلگرد در سال 99 و مقایسه با سال 1400

قیمت واقعی میلگرد در مسیر 1400

روزهای پر از استرس انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در آبان ماه، تاثیر زیادی روی قیمت دلار گذاشت و این موضوع باعث شد که قیمت واقعی میلگرد در سال1400 تا حدی ثابت باقی بماند. از سوی دیگر زمانی که بایدن انتخاب شد، بازار ارزش و طلا نیز از تاختن دست کشید و شاهد فروکش افزایش تعرفه ها بودیم. این موارد باعث شد تا قیمت واقعی میلگرد نیز مانند قبل عجیب و غریب نباشد.
در روزهای پایانی دی ماه 99، شاهد کاهش قیمت ارز و طلا بودیم به طوری که قیمت واقعی میلگرد نیز تا حدود 30 درصد کاهش یافت. این کاهش قیمت باعث شد که یک سری سیاست های ارزی وارد میدان شوند. اینطور که بررسی ها نشان می دهد وقتی ارز ارزان شود روی سایر خدمات و کالاها نیز تاثیر می گذارد و واقعا هم چنین چیزی اجرا شد. حقیقت اینکه به طور کلی شرایط اقتصادی و سیاسی کشور است که قیمت واقعی میلگرد در آینده را مشخص می سازد.
در امورات داخلی کشور، هر ساله با لایحه بودجه سال بعد به مجلس توسط رئیس سازمان بورس همراه هستیم به طوری که در سال 99 محمد باقر نوبخت تخمین زد که در سال 1400 قیمت واقعی میلگرد دستخوش تغییرات خوبی است. از سوی دیگر عواملی مانند تجارت و بنیادهای اقتصادی نیز روی قیمت میلگرد تاثیر می گذارند. کارشناسان اقتصادی بر این عقیده هستند که تک نرخی شدن ارز باعث تعدیل بازار میلگرد می شود. دقت کنید که در دراز مدت شرایط اقتصادی ایران با تغییرات همراه خواهد بود به طوری که می بایست رشد اقتصادی به دور از شرایط رانت خواری بررسی شود.

قیمت واقعی میلگرد در مسیر 1400

وضعیت گرانی میلگرد در ایران به کجا خواهد رسید؟

کسانی که به فکر ساخت و ساز هستند همیشه در مورد قیمت واقعی میلگرد نگران هستند، در واقع دو شاخص تورم و نرخ ارز روی قیمت میلگردها تاثیر می گذارد و این موضوع باعث می شود که قیمت واقعی میلگرد مشخص نشود. اما دولت دستوراتی ارائه داده تا بتواند روی بازار فولاد کنترل بهتری داشته باشد و پروسه کاری دلالان را به حداقل برساند. دلالان سعی دارند بر قیمت واقعی میلگرد بیافزایند که این موضوع مشکلات زیادی را ایجاد می کند. بازارهای جهانی دستخوش تغییراتی هستند و گرانی در این زمینه ساختار واقعی خود را دارد.
شرایط پیش آمده در مورد اپیدمی کرونا نیز سبب شده تا قیمت واقعی میلگرد تغییراتی داشته باشد و بازارهای جهانی دستخوش گرانی شده است. سطح بین المللی یک سری محدودیت های کرونایی ایجاد کرده است و این موضوع باعث شده که عدم تولید و یا صادرات مقاطع فولادی صورت بگیرد و کمبود این محصولات نیز اجرا شود، از سوی دیگر شرایط مشابه نیز مطرح است به طوری که عدم صادرات نفت نیز سبب شده تا اجرای کار به شکل روتین پیش نرود. دقت داشته باشید که درآمدهای نفتی و غیر نفتی از موارد بسیار مهمی است که می بایست در بررسی قیمت واقعی میلگرد سنجیده شود تا اثر گذار باشد.
پروتکل های بهداشتی رشد خوبی داشته است به این ترتیب شرایط برای مشخص شدن قیمت واقعی میلگردها بهبود یافته است و خبر خوب اینکه در آینده ای نه چندان دور می توانید شاهد ثبات قیمت واقعی میلگرد باشید.
پیش بینی ها اینطور مشخص کرده است که میزان رشد اقتصادی در داخل یا سطح بین المللی جایگاه مخصوصی دارد و تولید و عرضه فولاد در این زمینه دستخوش برخی تغییرات است. البته که امید است بازار ایران چندان تحت تاثیر کشورهای خارجی قرار نگیرد و بهترین تصمیم گیری در مورد قیمت واقعی میلگرد در داخل ایران و بدون وابستگی باشد.
در بررسی ها صورت گرفته کاهش نسبی بین 10 الی 15 درصدی برای قیمت واقعی میلگرد مطرح شده است که امید است در پروسه ساخت و ساز شرایط اجرایی خوبی ایجاد کند. خبرگزاری ها معتقد هستند که قیمت میلگردها می بایست بر اساس سبکی که دارد سنجیده شود و نباید یک نسخه برای همه مدل ها پیچیده شود. البته که برخی از میلگردها می بایست ساختار دو بخشی در قیمت گذاری را داشته باشند تا نتیجه خوبی برای آنها صورت بگیرد. دولت در این زمینه نقش مهمی دارد.

نوشتن دیدگاه

storage pen
سریع و به قیمت از انبار آهن آلات دی
از انبار فروشگاه بزرگ آهن آلات دی
مشاهده انبار