تحلیل بازار میلگرد

تحلیل بازار میلگرد به تحول های ایجاد شده در قیمت و میزان فروش آن اشاره دارد. میلگرد یکی از مواد و مصالح مصرفی در صنعت ساختمان سازی می باشد که از متریال فلز ساخته شده است. فولاد و فلز یکی از متریال هایی می باشد که به دلیل های مختلف قیمت های گوناگونی دارند و دارای نوسانات می باشند. در اینجا قصد داریم به تحلیل کلی بازار میلگرد بپردازیم و دلایل افت و یا خیز قیمت و همچنین تحول های ایجاد شده در میزان فروش میل گرد ها را بیان خواهیم کرد.

بررسی بازار میلگرد

همان طور که می دانید بازار فولاد یکی از بازار های بسیار مهم می باشد که در روند اقتصاد کشور تاثیر به سزایی دارد. امسال بازار فولاد با نوسانات زیادی همراه بوده است.
قیمت میلگرد یکی از شاخص های بسیار تاثیر گذار، در نوسان نرخ بازار فولاد به شمار می رود. در نتیجه، بررسی قیمت فولاد نیز به تحلیل بازار میلگرد نیز کمک می کند. نرخ ارز در هفته های آخر ماه های اول سال مانند ماه های فروردین، اردیبهشت تا ماه مهر 62 درصد افزایش یافت. لازم به ذکر است که نرخ ارز آزاد در ایام نامبرده با افزایش نرخ 79 درصدی همراه بوده است. با این وجود، نرخ ارز در بازار آزاد با افزایش 100 درصدی همراه بوده است که تاثیر به سزایی در روند بازار داشته است.
از دیگر عوامل قابل بررسی در تحلیل بازار میلگرد، افزایش و یا عدم افزایش تولید آن ها مطابق با تقاضا می باشد. به عنوان مثال در 6 ماه اول سال یعنی در ماه های فروردین تا شهریور، انواع محصولات فولادی به نرخ 6 میلیون 410 هزار تن عرضه شدند که نرخ تولید محصولات فولادی نسبت به سال های گذشته 68 درصد رشد داشته است. اما لازم به ذکر می باشد که افزایش نرخ تولید دلیل بر رونق بازار میلگرد و یا سازه های فولادی نمی باشند، زیرا در ماه های نامبرده بازار فولاد با آرامش همراه نبوده و مرتب دارای نوسان قیمت بوده است و از طرفی، با افزایش بسیار زیاد تقاضا همراه بوده است. نرخ تقاضا محصولات فولادی در ماه های ابتدایی سال با افزایش 5/17 درصدی رو به رو شد. در حقیقت نرخ تقاضا در سال های گذشته حدود ۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن بوده است که با افزایش 5/17 درصدی به ۹ میلیون و ۲۸۰ هزار تن برای ماه های اول سال تبدیل شد. این افزایش تقاضا تنها شامل افزایش میزان تقاضای میلگرد ها نمی باشد، بلکه تمام سازه های فولادی را در بر می گیرد. این افزایش تقاضا نشان دهنده بهبود بازار مصرف نمی باشد، زیرا با شیوع ویروس کرونا بسیاری از برنامه ها، پروژه ها، ساخت و ساز ها با عدم فعالیت همراه شدند و باعث شد تا بسیاری از فعالیت ها راکد باقی بمانند. در مقابل، بسیاری از تولید کنندگان آهن و فولاد تصمیم گرفتند به خرید مواد اولیه مورد نیاز اقدام کنند تا از اثرات و احتمالات تورمی دور بمانند. در حقیقت آن ها بر این باور بودند که با خرید مواد اولیه با قیمت رو بتوانند محصولات تولید شده را با قیمت بالا تر و به قیمت روز بازار به فروش برسانند.
یکی دیگر از عواملی که در بازار میلگرد و همچنین سازه های فولادی تاثیر دارد، تفاوت نرخ ارز نیمایی و نرخ ارز آزاد می باشد. هنگامی که نرخ ارز نیمایی و آزاد در کشور با تفاوت بسیار زیاد همرا شود، نرخ تقاضا افزایش می یابد. با توجه به تمام عوامل و همچنین تحولات نامبرده، انواع محصولات فولادی مانند میلگرد ها به میزان ۵‌ میلیون و ۶۰۰ هزار تن در بازار معامله شدند که این نرخ نسبت به سال گذشته افزایش 55 درصدی داشته است. به عبارت دیگر در سال گذشته سازه های فولادی به میزان ۳ میلیون و ۶۰۰‌هزار تن معامله شده بودند.لازم به ذکر می باشد که نرخ این معامله در ماه های اولیه سال به ۱۷۱ هزار میلیارد‌ ریال رسیده است که نسبت به سال های گذشته با افزایش 170 درصدی همراه بوده است.

بررسی بازار میلگرد

تحلیل بازار میلگرد ها در سال های اخیر

در ماه های اول سال 99، میل گرد ها با کاهش قیمت ویژه ای همراه بودند. به عبارت دیگر قیمت فولاد در ماه های اول سال کاهش پیدا کردند و در نتیجه به کاهش قیمت میلگرد ها منجر شد. قیمت میلگرد در اسفند ماه سال 1399 با ثبات رو به رو شده است. در حقیقت قیمت نهایی میلگرد به قیمت نهایی ارز جهانی و همچنین ارز بین المللی بستگی دارد. در اسفند ماه سال 99 قیمت ارز جهانی و بین المللی با ثبات رو به رو شد که نتیجه آن ثبات قیمت میلگرد شد.

در اواسط ماه بهمن سال 99 قیمت آن افزایش پیدا کرد. یکی از دلایل افزایش قیمت میلگرد برجام بوده است. برای تحلیل بازار میلگرد در ماه بهمن سال 99 می توان به افزایش قیمت میلگرد اشاره کرد که افزایش قیمت باعث کاهش میزان فروش آن ها شد. ناگفته نماند که قیمت نهایی میلگرد در هفته سوم بهمن ماه سال 99 با ثبات رو به رو شد که علت آن ثبات قیمت ارز جهانی بوده است.

نوشتن دیدگاه

storage pen
سریع و به قیمت از انبار آهن آلات دی
از انبار فروشگاه بزرگ آهن آلات دی
مشاهده انبار