انواع تیرآهن IPE

تیرآهن شکل های متفاوتی دارد. تیرآهن در سه شکل زیر به عرصه های ساختمانی و صنعتی عرضه می شوند: تیرآهن IPE و تیرآهن های INP و تیرآهن های IPB که بال پهن نیز نامیده می شوند. تفاوت ipe و ipb از جمله نکات بسیار مهم در استفاده از این تیرآهن ها می باشد. یکی از پر مصرف ترین تیرآهن ها در کشورمان تیرآهن IPE می باشد. کارخانه های تولید تیرآهن در ایران تلاش بسیار زیادی برای ساخت تیرآهن IPE کرده اند. یکی از این کارخانه ها، کارخانه ذوب آهن اصفهان می باشد که با کیفیت ترین تیرآهن های ایران را تولید می کند. تیرآهن های IPE در کشورهایی مثل لهستان، اسپانیا، آلمان و کره نیز تولید و صادر می شود. این تیرآهن با استانداردهای متفاوتی ساخته می شود که مهمترین استاندارد آن BS EN 10365 می باشد.

از انواع تیرآهن های IPE می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ST37
  • ST44
  • ST52
  • IPE وارداتی

کاربرد تیرآهن IPE

با توجه به این نکته که این تیرآهن در شکل ها و اندازه های متفاوت و با ضخامت های متفاوت و متنوع ساخته می شود پس کاربرد آن نیز بسیار زیاد و متنوع خواهد بود. کاربرد تیرآهن را می توان از روی نام، سایز و دیگر ویژگی های آن تشخیص داد. مهندسان، نقشه های ساختمان ها را بر اساس استاندارد این نوع تیرآهن می سازند و اگر از تیرآهن INP بجای تیرآهن IPE استفاده شود، مشکلاتی ایجاد شده و شما را دچار ضررهای مالی خواهد کرد. بنابراین لازم است که نگاهی دقیق به ضخامت بال های تیرآهن بیندازید، اگر در تمام طول بال های تیرآهن، ضخامت یکسان و یکنواخت است، پس انتخاب شما درست بوده و تیرآهن IPE را بکار گرفته اید.

از تیرآهن IPE در ستون، خرپا، پل لانه زنبوری و همچنین در پوشش سقفی، نعل درگاه و کلیه ی ساخت و سازهای ساختمانی و صنعتی استفاده می شود.

ویژگی های تیرآهن IPE

این تیرآهن از دو بخش تشکیل شده است. قسمت درازا و عمودی تیرآهن، جان نام دارد و دو سر افقی آن، بال تیرآهن نامیده می شوند. تیرآهن IPE شبیه حرف I است. و معیار های ساخت آن طبق استانداردهای اروپایی است. نکته ی جالب در مورد این نوع تیرآهن این است که سبک ترین تیرآهنی است که طبق ابعاد و استاندارد های اروپایی ساخته می شود. (استاندارد ارتفاع این نوع تیرآهن بین 80 تا 600 میلی متر است) پرکاربردترین نوع این تیرآهن در کشورمان از سایز 120 تا 300 میلی متر است و تقریبا نیم پهن است.

در یک تیرآهن IPE، جان تیرآهن وظیفه مقاومت در مقابل نیروهای برش و بال تیرآهن نقش استحکام در برابر خمش را دارند. علامت اختصاری تیرآهن تعیین کننده ویژگی های آن است. برای مثال اگر حرف V در کنار نام تیرآهن آورده شود، یعنی آن تیرآهن از وزن زیادی برخوردار است و در صورتی که حرف L در نام تیرآهن قید شده باشد، نمایانگر سبکی تیرآهن می باشد.

این نوع از تیرآهن در ابعاد مختلفی تولید می شود و در کارهای ساختمانی مورد استفاده قرار می گیرند. این ابعاد نیز در نام محصول آورده می شوند و هر کدام نشان دهنده کاربرد آن تیرآهن می باشند. نوع تیرآهن IPE 14 در ساخت و ساز مصرف و کاربرد بیشتری دارد.

برای تشخیص تیرآهن IPE لازم است که بدانید ضخامت در بال های این نوع تیرآهن تا انتهای بال ها کاملا ثابت است؛ نه باریکتر می شود و نه ضخیم تر. این ویژگی ها منحصر به تیرآهن IPE می باشد. با این تفاوت که در تیرآهن های IPN لبه ی بال ها از وسط بال ها نازک ترند.

تیرآهن IPE در وزن ها و ارتفاعات متفاوت به بازار عرضه می شوند. نحوه ی نام گذاری این نوع تیرآهن این گونه است که اندازه ی ارتفاع تیرآهن همان نام تیرآهن است؛ یعنی اگر جان تیرآهن 80 متر باشد، نام آن تیرآهن 80 متری IPE گذاشته می شود.

بال و جان در این تیرآهن با همدیگر تناسب کاملا یکسان و یکنواختی دارند و اگر جان ضخیم تر باشد به همان اندازه هم ضخامت بال های دو سر تیرآهن هم افزایش می یابند.

نوشتن دیدگاه

storage pen
سریع و به قیمت از انبار آهن آلات دی
از انبار فروشگاه بزرگ آهن آلات دی
مشاهده انبار