ایا قیمت اهن کاهش می یابد

با توجه به شرایط اقتصادی حاکم پاسخ به این سوال کمی سخت است. شهریور ماه سال جاری بود که آخرین خبرها در خصوص کاهش یا افزایش قیمت آهن مطرح شد. بیایید پیش بینی قیمت ها را از کانالی دیگر انجام دهیم. برای این کار باید دو نکته کلیدی را مد نظر قرار دهیم.

  • قیمت دلار
  • شدت تحریم ها

تجربه نشان داده است که افزایش نرخ دلار موجب تمایل شرکت های خصوصی به صادرات آهن شده است. امری که منطقی نیز به نظر می رسد. چراکه سود ناشی از صادرات با دلار 30 هزار تومانی به مراتب بیشتر از سود حاصل از فروش آهن با نرخ ریالی در داخل کشور است. اما در اینجا یک نکته مهم وجود دارد و آن هم شدت گرفتن تحریم های ظالمانه امریکا علیه ایران است. به طوری که اگر این تحریم ها جلوی صادرات آهن را به کشورهای همسایه بگیرد آنگاه شرکت های تولیدی مجبور به فروش محصولات خود در داخل کشور خوآهند بود. اما در این جا یک نکته کلیدی مطرح است. آن هم این که شدت گرفتن تحریم ها موجب کاهش تولید آهن و در نتیجه افزایش مجدد قیمت ها می شود. پس نتیجه میگیریم که خیلی نباید دلخوش این مسائل بود.
اما چه چیزی می تواند قیمت آهن را کاهش دهد؟

دلایل کاهش قیمت آهن

  • تحریم ها و کاهش ساخت و ساز: یکی دیگر از مسائلی که بر روی قیمت آهن تاثیر می گذارد، کاهش ساخت و ساز به دلیل تحریم ها و افزایش قیمت بی رویه مصالح ساختمانی است. تا جایی که قدرت خرید مسکن توسط مردم نسبت به سال قبل حدود 40 درصد کاهش پیدا کرده است. مسئله ای که زنگ خطر را برای کارخانجات تولید مصالح ساختمانی به صدا درآورده است. این مسئله می تواند تقاضا برای خرید تیرآهن و آهن آلات را به شدت کاهش دهد و در نتیجه موجب کاهش قیمت آهن شود. اما هنوز خرید و فروش آهن آلات به نسبت خوب است.
  • خروج فولاد از بورس:خبرهای ضد و نقیضی که این روزها درباره خروج فولاد از بورس مطرح است موجب افزایش بار روانی در بازار فولاد شده است. این خبر پالس های کاهش قیمت را به همراه داشته اما تکذیب این دست از خبرها مجددا قیمت آهن را در کانال صعودی خود قرار داده است.

دلایل کاهش قیمت آهن

افزایش قیمت جهانی شمش و بیلت در بازار آهن

این مسئله موجب تمایل صادرات محصولات شمش ایران به خارج از کشور شده است. به طوری که تقاضا برای خرید فولاد چینی داخلی را افزایش داده و موجب بالا رفتن دوباره قیمت آهن شده است.

با توجه به صحبت های ذکر شده بعید است فعلا قیمت آهن کاهش یابد. زیرا هر گاه قیمت ها با کاهش مواجه شده اند، انتشار اخبار ضد و نقیض و افزایش جهانی قیمت شمش باعث افزایش مجدد آن شده است. نتیجه بحث این است که هیچ شرکتی دوست ندارد تا قیمت ها کاهش پیدا کنند و همگی به فکر درآمدزایی از شرایط اقتصادی حاکم بر جامعه هستند. تنها چیزی که می تواند قیکت ها را کاهش دهد نقش کلیدی دولت و وزارت صمت است. به طوری که آنها باید با تدابیری که می اندیشند آرامش را به بازار فولاد بازگردانند.

 

نوشتن دیدگاه

storage pen
سریع و به قیمت از انبار آهن آلات دی
از انبار فروشگاه بزرگ آهن آلات دی
مشاهده انبار