مزایای نورد گرم

فرآیند نورد گرم فولاد معمولا در دماهای بسیار بالا و معمولا در دماهای بالاتر از 926 درجه سانتیگراد (دمای تبلور مجدد) و یا فولادهای کم کربن در 1200 درجه سانتیگراد انجام می شود.

مزیت نورد گرم نست به نورد سرد

به طور کلی نورد گرم از خواص مکانیکی بهتری نسبت به نورد سرد برخوردار است. فولاد نورد گرم مقاومت کششی، مقاومت تسلیم، شکل پذیری و چقرمگی را بهبود می بخشد. علاوه بر این، مهم است که با عملیات حرارتی، تنش های باقیمانده را نیز از بین ببرد، در حالیکه نورد سرد به فرایند عملیات روی ورق ها یا نوارهای فولادی از طریق کشش سرد، خم شدن سرد و غیره اطلاق می شود. هر دو نورد گرم و نورد سرد از فرایندهای تشکیل فولاد یا ورق های فولادی هستند که تأثیر زیادی در میکرو ساختار و خواص فولاد دارند. نورد فولاد عمدتا نورد گرم است و نورد سرد فقط برای تولید فولاد نازک با ابعاد و اندازه های کمتر و اصلاح سطحی فولاد (صاف و صیقلی کردن) استفاده می شود.

مزیت نورد گرم نست به نورد سرد

ویژگی ها و مزایای نورد گرم

فرایند عملیات نورد گرم دارای مزایا و ویژگی هایی است که شامل موارد زیر است:

  • نورد گرم می تواند مصرف انرژی و هزینه ها را تا حد زیادی کاهش دهد. تغییر شکل پلاستیک فلز در هنگام نورد گرم زیاد است و مقاومت در برابر تغییر شکل کم است که باعث کاهش مصرف انرژی تغییر شکل فلز می شود.
  • فرآیند نورد گرم با توجه به استفاده از دستگاه های کمتر، مصرف انرژی را می تواند به طور قابل توجهی کاهش دهد، که روی هزینه های نهایی تاثیر زیادی دارد و هزینه ها را کاهش می دهد. به طور معمول، محصولات نهایی لوله فولادی بدون درز نورد گرم با قیمت پایینتری نسبت به لوله های فولادی بدون درز سرد، تولید می شود.
  • با توجه به نوع فرایند که به تعداد دستگاه های کمتری نیاز دارد، نیروی کاری کمتری نیز احتیاج است که این نیز در هزینه های نهایی اثر دارد و قیمت تمام شده کمتری دارد.
  • در نورد گرم ممکن است نورد با کاهش زیاد باشد. در یک محدوده دمایی خاص، با افزایش دما، افزایش پلاستیسیته (تغییر شکل) فلزات، می تواند مقدار بیشتری تغییر شکل نورد ایجاد شود، همچنین می تواند نقص ترک فلز را کاهش دهد و سرعت فلز نهایی را بهبود بخشد.
  • انعطاف پذیری محصولات تولید شده در نورد گرم بسیار مناسب است که در فرایندهای ساختمان سازی، جوشکاری، تولید تیرآهن، ریل قطار و ... کاربرد دارد.
  • نورد گرم می تواند عملکرد پردازش فلزات و آلیاژها را بهبود بخشد. به عبارت دیگر، دانه های درشت در نورد گرم شکسته می شوند، ترک ها بهبود می یابند، نقص ریخته گری کاهش یافته یا از بین می رود و ریزساختار ریخته گری شده برای بهبود خواص آلیاژ به یک ساختار تغییر شکل یافته تبدیل می شود.
  • نورد گرم معمولاً از شمش های بزرگ و غلتک کاهشی بزرگ استفاده می کند که نه تنها بهره وری تولید را بهبود می بخشد، بلکه شرایطی را برای افزایش سرعت نورد و دستیابی به روند نورد مداوم و خودکار ایجاد می کند.
نوشتن دیدگاه

storage pen
سریع و به قیمت از انبار آهن آلات دی
از انبار فروشگاه بزرگ آهن آلات دی
مشاهده انبار