تفاوت تیرآهن ها

تیرآهن ها، به علت ویژگی منحصر به فرد آهن مثل استحکام، مقاومت، قیمت مناسب مورد توجه همگان قرار گرفته است. محصولات فولادی به دو دسته میلگرد و انواع تیرآهن تقسیم می شوند به گونه ای که در ساختمان سازی تنها از تیرآهن هایی با اشکال ظاهری I و H استفاده می شود.

تفاوت اشکال ظاهری تیرآهن های نوع I و H

در ادامه به بررسی تیرآهن های نوع I و H می پردازیم:

تیرآهن های I شکل در طبقه بندی های IPE ،INP و INB در بازار موجودند و در صنعت ساختمان سازی کاربرد دارند.

تیرآهن INP: تیرآهن INP از نظر ظاهری به دو نوع تقسیم بندی می شود:

  • تیرآهن‌های INP: این تیرآهن با لبه‌های موازی و سطح پهن‌ در بازار موجودند.
  • تیرهای INP با بال های شیب دار: این تیرآهن ها سطح داخلی ضخیم تری نسبت به سطح بیرونی خود دارند و شیب در بال ها به طور مساوی نمی باشد به همین علت هر چقدر از جان تیر فاصله بگیرد، ضخامت بال ها کمتر می شود.

تیرآهن IPE: تیرهای IPE که به آنها تیرآهن بال پهن نیز گفته می شود همانند INPها، شامل سطح مقطع شکلی در I می باشند؛ اما بال ها فاقد شیب بوده و این محصول را برای ساختن ساختمان های مسکونی مناسب می کنند که هر یک استانداردهای اروپایی خاصی دارند.

تیرآهن هاش H یا IPB: این نوع تیر آهن ها به شکل H انگلیسی بوده و وزن و قدرت بیشتری نسبت به دو نوع I دارند. این محصول از آن جهت که توان تحمل کشش و وزن را در دو زاویه دارد و همچنین به علت بال هایش که ضخامت یکسانی دارد در سازه های فولادی مورد استفاده قرار می گیرند.

تیرآهن های گروه اول در ارتفاع ۸۰ تا ۶۰۰ میلی متری کاربرد دارند. این تیرآهن ها در ساختمان سازی استفاده می شوند اما به دو دلیل نمی توان روی آنها حساب باز کرد:

  • پیشرفت صنعت ساختمان سازی و بالا رفتن هر روزه ارتفاع ساختمان ها
  • افزایش فشار و وزنی که بر تیرها وارد می شود

از این رو احتیاج به تیرآهن های محکم تر است؛ امری که موجب می شود از محصول IPE که مزیت کشش مقاومت را در دو زاویه دارد، استفاده کنیم. در قسمت مزایا به تفصیل در این باره گفته خواهد شد.

تفاوت اشکال ظاهری تیرآهن های نوع I و H

استاندارد کلی تیر آهن ها

در کشور ایران و دیگر کشورهای اروپایی، استاندارد را بر محصول IPE که در گروه I است، قرار داده اند که دارای بال های ثابت است. در کشور های چین و روسیه، استاندارد مورد تایید بر نوع دوم از گروه I است که قابلیت تحمل وزن بالا را داراست و با بال های متغییر تحت عنوان INP شناخته می شود. نوع سوم که به تفصیل در ادامه به آن می پردازیم از گروه H و محصول INP است که بال های مهم و مقاومت کششی بالایی دارد.

بررسی مزایای خاص تیرآهن های H

تیر آهن های مدل H در ارتفاع ۱۰۰ تا ۱۰۰۰ میلی متر وجود دارند و در صنعت ساختمان سازی در مواردی مثل ستون بندی ، پوشش سقف، کشتی سازی، پالایشگاه صنعتی، اسکله سازی و ساخت خرپا به کار گرفته می شوند. از دیگر مزایای تیر آهن های H می توان به کاهش ضریب خطا در سازه و یکنواختی سازه در عین استحکام و مقاومت اشاره کرد. یکی دیگر از مزایای انتخاب این نوع تیرآهن برای ساختمان سازی افزایش سرعت ساخت و ساز به علت نصب راحتتر در عین کاهش هزینه هاست. برای اطلاع از قیمت تیرآهن هاش می توانید به سایت آهن آلات دی مراجعه نمایید.

بررسی معایب تیرآهن های H

در محصولی که تحت عنوان تیراهن H می شناسیم مانند همه محصولات معایب خود را دارد. مثلا این محصول در دما و حرارت بالا ضعف هایی از خود نشان داده یا به عبارت دیگر اگر دمای ساختمان به حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ درجه سانتیگراد برسد، مقاومت را کاهش می دهد و اسکلت ساختمان را دچار عدم توازن می کند. همچنین به عوامل خارجی واکنش نشان می دهد و دچار فرسودگی و آسیب می شود که نمی توان از آن در شرایط جوی نامناسب استفاده کرد و به همین علت نگهداری از آن بسیار دشوار است.

نوشتن دیدگاه

storage pen
سریع و به قیمت از انبار آهن آلات دی
از انبار فروشگاه بزرگ آهن آلات دی
مشاهده انبار