انواع کوپلر میلگرد و مشخصات فنی آن

اتصال کوپلر نوعی اتصال مکانیکی است که برای وصل کردن میلگرد ها در هنگام آرماتور بندی مورد استفاده قرار می گیرد. اتصال کوپتر می تواند در تمامی خم ها و در تمامی زاویه ها مورد استفاده قرار گیرد و استفاده از آن هیچگونه محدودیتی ندارد. این محصول به دلیل دارا بودن وزن پایین و مناسب باعث سنگین شدن سازه ساختمان نمی شود. در این مقاله قصد داریم به کوپلر میلگرد و انواع آن بپردازیم و شما را بیشتر با این محصول آشنا کنیم.

کوپلر میلگرد چیست؟

در سال های اخیر استفاده از میلگرد رونق و رواج زیادی پیدا کرده است به صورتی که در بدنه و اسکلت تمامی ساختمان‌ها از میلگرد استفاده می شود. زمانی که استفاده از انواع مختلف میلگرد در بدنه ساختمان ها بیشتر شد، برای اتصال میلگرد ها به یکدیگر از محصولی به نام کوپلر میلگرد استفاده شد. اگر بخواهیم به برخی از انواع کوپلر میلگرد بپردازیم می‌توان به صورت خلاصه به موارد زیر اشاره کرد:

۱. کوپلر جوشی

در تولید و ساخت این نوع از کوبلر از فولاد نرم استفاده شده است به همین دلیل بدون نیاز به حرارت به راحتی جوش داده می شود.

۲. کوپلر گروتی

این مدل از کوپلر به محصول گفته می شود که داخل بتن قرار داده میشود و سر دیگر آن میلگرد ها قرار داده می شوند. استفاده از این نوع کوپلر برای درست کردن ستون ها، بتن ریزی و غیره کاربرد دارد و تنها موردی که باعث افزایش مقاومت و استحکام آن میشود بتن است.

 کوپلر میلگرد چیست؟

۳. کوپلرهای انتهایی

در زمان بتن ریزی اگر بتن بیش از اندازه شلوغ باشد کار برای افراد سخت میشود. وجود خم‌های ۹۰ درجه این مشکل را افزایش میدهد. در این گونه موارد استفاده از کوپلر های انتهایی رواج بیشتری دارد زیرا خم های ۹۰ درجه را از بین می برد.

۴. کوپلر پیچی قفل شونده

یکی از مهمترین مزایای استفاده از این محصول این است که برای استفاده از آن نیاز به استانداردهای خاص وجود ندارد. هر فردی با یک آچار به راحتی می تواند از کوپلر پیچی استفاده کند. این محصول برای تعمیرات میلگرد، وصل کردن میلگرد ها به یکدیگر و غیره کاربرد دارد.

۵. کوپلر تبدیل

در برخی از نقاط ساختمان لازم است میلگرد با اندازه های متفاوت به یکدیگر وصل شوند، در این گونه موارد استفاده از کوپلر تبدیل بهترین گزینه است. برای مثال با استفاده از این محصول به راحتی میتوان یک میلگرد ۱۴ را به یک میلگرد ۲۰ متصل نمود.

۶. کوپلر موقعیت

این محصول دارای پیچ و مهره و به اصطلاح نر و ماده است. برای قرار دادن میلگردها در داخل یکدیگر و متصل کردن آنها قسمت نر و مادگی داخل یکدیگر قرار داده می‌شوند.

۷. کوپلر مخصوص آرماتور های فشاری

در برخی از نقاط ساختمان میلگرد ها تحت فشار بسیار زیادی قرار دارند. در این گونه موارد استفاده از کوپلر مخصوص آرماتورهای فشاری می تواند به مقاومت میلگرد ها منجر شود و از شکستن آنها جلوگیری میکند. این نوع از کوپلر برای میلگرد های بالای سایز ۲۰ طراحی و تولید شده است و برای میلگرد های کوچک کاربردی ندارد.

مشخصات فنی کوپلر میلگرد

مشخصات فنی کوپلر میلگرد

برخی از مشخصات فنی کوپلر میلگرد موارد زیر هستند:

  • جنس: این محصول از جنس فولاد نرم تولید و روانه بازار می شود.
  • رنگ: کوپلر میلگرد دارای رنگ نقره‌ای است و بنابر نوع آن ممکن است رنگ نقره‌ای آن کمرنگ یا پررنگ باشد.
  • ضد زنگ بودن: انواع مختلف کوبلر در برابر زنگ زدگی مقاومت بالایی از خود نشان می دهند. دلیل این موضوع این است که در بدنه آن ها از مواد ضد زنگ استفاده شده است.
  • ابعاد: ابعاد این محصول به نوع آن بستگی دارد. به صورت کلی ابعاد این محصول بیش از ۱۰ سانتیمتر نیست.
  • مقاومت بالا: انواع مختلف کوپلر از مقاومت بالایی برخوردار هستند. همین موضوع باعث می‌شود زمانی که از این محصول در بدنه ساختمان استفاده می شود مقاومت ساختمان بالاتر برود.

با توجه به مواردی که در بالا به آنها اشاره شد باید گفت استفاده از کوپلر می تواند ساختمان را در برابر زلزله مقاوم کند و به همین دلیل طبق آیین نامه های اجرایی استفاده از انواع مختلف این محصول رواج زیادی دارد. برای استفاده از کوپلر تنها باید نوع محصول مورد نظر خود را انتخاب کنید و سپس محصول را در تعداد مورد نظر خود خریداری نمایید.

نوشتن دیدگاه

storage pen
سریع و به قیمت از انبار آهن آلات دی
از انبار فروشگاه بزرگ آهن آلات دی
مشاهده انبار