میلگرد بستر چیست

میلگرد بستر امروزه برای تقویت دیوارهایی که با آجر یا بلوک ساختمانی ساخته می‌شوند، بسیار مؤثر است. همچنین میلگرد بستر قسمت‌های مختلف ساختمان را از جنبه فولادی تقویت می‌کند. این میلگرد‌ها که معمولا از جنس استیل می‌باشند برای اتصال بین سنگ‌ها و دیوارهایی که ترک خورده‌اند و یا دچار شکستگی شده‌اند بسیار کاربرد دارند. از میلگرد بستر برای ساخت ستون‌ها و بناهایی که فشار بار به صورت عمودی و یا مایل هست نیز استفاده می‌شود. شما عزیزان می توانید برای اطلاع از قیمت روز میلگرد در بازار به فروشگاه اینترنتی آهن آلات دی مراجعه کنید.
میلگرد بستر یا آرماتور بستر از محصولات ثانویه تولید مفتول است. این مقاطع فولادی در اندازه‌های استاندارد و سایزهای مورد نیاز بازار ساخته شده و شکلی شبیه نردبان دارد. به عبارتی از یک جفت مفتول که به صورت طولی و موازی در کنار هم قرار گرفته‌اند. این مفتول‌های طولی توسط مفتول‌های عرضی به صورت خرپایی یا نردبانی به هم جوش خورده‌اند. مفتول مورد استفاده در آرماتور بستر معمولا به صورت آجدار است. این آج‌ها سبب می‌شود تا سطح تماس آرماتور بستر با بتن، آجر یا بلوک دیوار بیشتر باشد. برای جلوگیری از زنگ‌زدگی یک لایه گالوانیزه نیز بر روی آن کشیده شده است. با پیشرفت تکنولوژی در صنعت ساختمان همیشه سعی بر این است که کیفیت بناها و ساختمان‌ها بهبود یابد. در پروژه‌های ساختمان‌سازی همیشه تلاش بر این است که هم مقاومت کششی سازه و هم مقاومت فشاری آن تقویت شود. برای تقویت سازه در مقابل نیروهای فشاری استفاده از بتن همیشه کارساز بوده است اما در قسمت‌های مختلف سازه برای افزایش مقاومت کششی همیشه از مقاطع فولادی در بین بتن استفاده می‌شده است. میلگرد بستر از جمله این مصالح فولادی است که با ضخامت‌های 4 یا بیشتر تولید می‌شوند و در درز بین ملات دیوارها استفاده می‌شود. این امر مقاومت کششی دیوار‌ها را تا حد زیادی افزایش می‌دهد.

میلگرد بستر

مزایای استفاده از میلگرد بستر چیست 

استفاده از میلگرد بستر مزایای زیادی دارد که از جمله آن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • استفاده از این مقاطع فولادی هم از نظر مهندسی بسیار مطمئن است و هم از لحاظ اقتصادی نسبت به دیگر روش‌های مقاوم‌سازی بسیار با صرفه است.
  • از میلگرد بستر برای مقاوم‌سازی دیوارهای بتنی، آجری و سفالی در برابر زلزله می‌توان استفاده کرد.
  • استفاده از آرماتور بستر باعث یکپارچگی دیوارها شده و همین امر سبب می‌شود که از تلورانس‌های دیوار در هنگام وقوع زلزله کاسته شود.
  • میلگرد بستر در مقابل رطوبت دچار زنگ‌زدگی نمی‌شود و مقاومت خوبی دارد.
  • با استفاده از آن مقاومت برشی دیوارهای نیز افزایش می‌یابد.
  • هنگام استفاده از میلگرد بستر به دوغاب‌بندی نیازی نیست.

ویژگی های میلگرد بستر

طبق مقررات ملی ساختمان، میلگرد بستر از یک زوج مفتول به طول حداکثر 3 متر و عرضی مابین 5/5 تا 11 سانتی‌متر ساخته می‌شود. این زوج مفتول به دو شکل نردبانی یا خرپایی و با استفاده از جوشکاری به یکدیگر متصل می‌شود. نکته‌ای که در این جا باید به آن اشاره کرد این است که اگر آج مفتول به شکل هفتی-هشتی باشد، آرماتور بستر نیز به شکل خرپایی است و اگر آج مفتول به صورت عمود بر مفتول باشد آرماتور بستر به شکل نردبانی است.
مشخصات فنی میلگرد بستر به ضخامت و قطر آن بستگی دارد. میلگرد بستر از مفتول‌های فولادی با قطر حداقل 4 میلی‌متر ساخته شده و حداکثر قطر آن نباید بیشتر از نصف ضخامت مربوط به ملات بستر باشد. از طرفی ضخامت ملات نیز باید حداکثر 16 میلی‌متر باشد. معمولا ملات بستر با ضخامت 10 میلی‌متر بوده به همین دلیل از میلگرد بستر با قطر 4 تا 5/4 میلی‌متر استفاده می‌شود.
نحوه استفاده از میلگرد بستر به دو صورت عمودی و افقی می‌باشد. در روش عمودی میلگرد بستر به صورت عمودی بین بلوک‌ها و یا آجرهای دیوار تا سقف قرار می‌گیرند. در این حالت به دلیل این که اجازه بدهیم آرماتور آزادانه حرکت کند نباید دیوار را تا سقف ادامه دهیم. در این حالت دیوار را توسط ناودان به سقف متصل می‌کنیم و فضای خالی که ایجاد شده است را با سیمان و یا بتن پر می‌کنیم. در روش افقی فقط کافی است که آرماتور بستر به صورت افقی با فاصله‌های معین بین آجر یا بلوک و ملات قرار گیرد. در این روش باید این نکات مورد توجه قرار گیرد: قبل از این که دیوار چیده شود باید بست میلگرد به حالت افقی به سازه متصل شود. برای نصب این بست به اسکلت فلزی، باید از میخ مخصوص فلز و تفنگ استفاده شود و توسط دستگاه جوش به چهار طرف بست وصل شود. در حین دیوارچینی هم باید دقت شود 20 سانتی‌متر پایانی میلگرد بستر را باید 90 درجه خم کنیم تا مستقیما به سازه بست شود، نتیجه این که میلگرد بستر در ردیف مربوطه روی بلوک‌ها قرار گرفته و حداقل تا 5/1 سانتی‌متر باید روی آن ملات ریخته شود.

ویژگی های میلگرد بستر

قیمت میلگرد بستر به چه عواملی بستگی دارد

یکی از عواملی که قیمت میلگرد بستر را تعیین می‌کند سایز مفتول به کار رفته در این مقطع فولادی است. همچنین قیمت آرماتور بستر به دارا بودن پوشش و لایه گالوانیزه بر روی آن نیز بستگی دارد. نوسانات نرخ فلز آهن در بازار و نیز قیمت میلگرد نیز بر قیمت میلگرد بستر مؤثر است. از دیگر عوامل موثر بر قیمت میلگرد بستر میزان مورد نیاز از این مصالح است که برای محاسبه میزان آرماتور بستر مورد نیاز سازه به دو روش می‌توان این کار را انجام داد: روش اول روش محاسباتی که در این روش سطح مقطع‌های مفتول باید مجموعا معادل 0.0007 سطح مقطع دیوار باشد. در روش دوم که به آن روش تجویزی می‌گویند برای هر 40 سانتی‌متر از ارتفاع دیوار باید یک ردیف از میلگرد بستر استفاده شود. 
همیشه باید سعی نمود با مراجعه به سایت‌های اطلاع‌رسانی قیمت مقاطع فولادی مثل فروشگاه اینترنتی سامانه متمرکز آهن آلات دی، نسبت به آخرین قیمت‌های میلگرد، آرماتور بستر و محصولات وابسته آگاهی یافت و سپس اقدام به خرید نمود.

نوشتن دیدگاه

storage pen
سریع و به قیمت از انبار آهن آلات دی
از انبار فروشگاه بزرگ آهن آلات دی
مشاهده انبار