چند نوع میلگرد داریم

میلگردهای موجود در بازار انواع مختلفی دارند، اما وقتی بدانیم چند نوع میلگرد داریم می توانیم انتخاب بهتری داشته باشیم و شرایط پروژه را به خوبی بسنجیم. این قطعه در شبکه بندی های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و نقش مهمی برای جبران مقاومت کششی بتن در صنعت راه و ساختمان دارد. کاربرد میلگرد به از نظر جنس و مدل آن ها بستگی ارد. با ما همراه باشید تا انواع میلگرد را بررسی کنیم.

انواع میلگرد کدام است؟

میلگرد A1
میلگرد نوع A1 که مشهور به داکتیل است در دسته اول قرار گرفته است. این قطعه نرم بوده و بدون آج طراحی شده است و بیشتری استفاده آن برای آهنگری و جوشکاری است و زمانی که نیاز به تغییر شکل باشد استفاده می شود. اسم آیین نامه ای برای این قطعه F240 است که رده مقاومتی 240 را شامل می شود. این محصول از نظر سختی رتبه پایینی دارد و تنش جاری برای آن نیز 2300 کیلوگرم بر سانتی متر مربع اعلام شده است. تنش گسیختگی نیز 3800 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. از سوی دیگر تغییر شکل پلاستیکی برای آن تنها 25 درصد اعلام شده است.

میلگرد A2
میلگرد A2 به صورت نیمه سخت است و برای آن آج ساده طراحی شده است. این قطعه در طبقه بندی S340 قرار گرفته است و در لیست موارد نیمه سخت است. این میلگرد یک محور در امتداد طولی دارد و همینطور یک سری دورپیچ را به شکل مارپیچ دنبال کرده است. از نظر مقاومتی سطح آن به نسبت میلگردهای A1 مقاوم تر است.
این محصول در صنعت استفاده زیادی می شود به طوری که تنش جاری برای آن 3000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. تنش گسیختگی آن نیز 5000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع است. به طور کلی تغییر شکل پلاستیکی برای این محصولات نیز در محدوده 19 درصدی ارزیابی می شود. این قطعه دارای آج فنری است و بهتر است که از جوشکاری آن پرهیز شود. در واقع آج ها به صورت منفرد بوده و شکل آنها موازی ارزیابی شده است. این سبک از میلگردها 19 درصد نیمه خشک هستند و در کارهای ساختمانی و خاموت زنی استفاده می شوند. دقت کنید که شکل موازی آنها در اجرا اهمیت زیادی دارد و باید مدنظر قرار بگیرد.

میلگرد A3
میلگرد A3 در لیست مدل های سخت قرار گرفته است و آج آن نیز پیچیده است. این محصول به طور کلی 14 درصد خشکی را رقم زده است و برای کارهای ساختمانی یا سیویل گزینه مناسبی است. این محصول به صورت آجدار طراحی شده است که عاج آن به شکل جناقی اجرا می شود. این محصول برای تغییر شکل با زاویه زیاد مناسب نیست و به طور کلی شرایط اجرایی آن به شکل ضربدری است یعنی آج ها در موقعیت هفت و هشت جناقی قرار گرفته است. آج 400 برای آن اجرا شده است.
از نظر مقاومت مدل A3 به نسبت A1 و A2 مقاومت بهتری دارد و تنش جاری برای آن 4000 کیلوگرم بر سانتی متر مربع اعلام شده است. تنش گسیختگی آن نیز 6000 کیلوگرم بر سانتی مربع است. دقت داشته باشید که تناسب نسبی پلاستیکی به صورت 14 درصد است و این موضوع سبب می شود که این محصول برای ساخت ستون ها و تیرها استفاده شود. عملیات جوشکاری برای این قطعات ممنوع است.

انواع میلگرد کدام است؟ 

تفاوت میلگرد A2 و A3

میلگرد A2 دارای آج های منفرد و نسبتاً موازی است اما در مدل A3 آج ها حالت ضربدری دارند و به صورت هفت و هشت هستند. دقت کنید که اجرای میلگردهای A3 تردتر و شکننده تر هستند اما A2 خاصیت فنری دارد. به طور کلی عاجی که برای این محصولات استفاده می شود با هم فرق دارد و این موضوع بسته به شرایط پروژه سنجیده می شود. دقت کنید که این محصول از نظر سختی و انعطاف به مواردی مثل نسبتاً ترد و شکننده و نسبتاً نرم دسته بندی شده است و از نظر مقاومت شیمیایی و فیزیکی نیز با هم فرق دارند.

نوشتن دیدگاه

storage pen
سریع و به قیمت از انبار آهن آلات دی
از انبار فروشگاه بزرگ آهن آلات دی
مشاهده انبار