ساخت میلگرد و تیرآهن

با پیشرفت همه جانبه دنیای امروز، ساختمان سازی نیز پیشرفت بسیاری داشته است؛ زیرا تمامی مواد و متریال های مورد نیاز در ساختمان سازی نیز دستخوش تغییر شده اند و از روند مدرن شدن و با کیفیت شدن مستثنی نبوده اند.

لازم و ضروری است که در ساختار هر بنایی از میلگرد و آهن استفاده شود زیرا با کمک میلگرد و تیرآهن است که یک بنا مقاومت و استحکام می یابد. به عبارتی دیگر میلگرد و تیرآهن مانند ستون مهر ها در بدن موجودات زنده هستند که نبود آن باعث می شود که ساختمان یا بنا روی پا نباشد. این تجهیزات هر کدام نوع و جنس خاص خود را دارند و بسته به آن ساختار، مکان و نوع استفاده از آن ها مشخص می شود.

برای ساخت میلگرد و تیرآهن از چه آلیاژی استفاده میشود

میلگرد و تیرآهن باید علاوه بر استحکام و مقاومت بالا، در برابر اکسیژن هم مقاوم باشند و با گذشت زمان خورده نشده و از بین نروند. به همین دلیل در ساختار میلگرد و تیرآهن از آلیاژهای بسیار خاص با ویژگی های منحصر بفرد استفاده می کنند. آلیاژهایی مانند؛ کروم، کربن، نیکل، مولیبدن و تیتانیوم.

کروم

کروم عنصری است که مهم ترین ویژگی آن ضد زنگ بودن است. کروم مانند لایه ای سطح میلگرد و تیرآهن را می پوشاند و مانع ترکیب آن با هوا می شود و به عبارت ساده تر از خوردگی آهن جلوگیری می کند. وجود کروم در ترکیب میلگرد و تیرآهن بسیار مهم است.

نیکل

عنصر دیگری که می تواند فولاد را ضد زنگ و در برابر اکسیداسیون مقاوم کند، نیکل است.

کربن

عنصری که به تیرآهن و میلگرد مقاومت و استحکام می بخشد کربن است. هنگامی که آهن و کربن با هم ترکیب می شوند قدرت و استحکام فولاد را افزایش می دهند.

منگنز

عنصر دیگری که در ساختار تیرآهن به کار می رود و باعث افزایش مقاومت آن می شود، منگنز است.

مس

در ساختار تیر آهن ها و میلگردهای قابل استفاده در آب و اسید سولفوریک از آلیاژ مس استفاده می شود تا مقاومت تیرآهن را در برابر اکسید شدن افزایش دهند.

کبالت

آلیاژ کبالت به شدت در برابر راکتورهای هسته ای واکنش نشان می دهد و رادیواکتیو می شود بنابراین در ساختار تیرآهن های مورد استفاده در نیروگاه ها تنها 20 درصد کبالت استفاده می کنند.

برای ساخت میلگرد و تیرآهن از چه آلیاژی استفاده میشود 

اهمیت آلیاژهای به کار رفته در ساختار تیر آهن و میلگرد

اولین اولویت برای ساخت هر ساختمانی، ایمنی آن است. مهندسان و معماران همواره در تلاشند تا با به کار گیری بهترین و باکیفیت ترین محصولات خطرات مالی و جانی ساختمان ها را به حداقل برسانند.
میلگرد و تیرآهن دو مورد از مهم ترین عوامل تعیین کننده استحکام ساختمان ها هستند که جنس آن ها می تواند در سرنوشت ساختمان تاثیر مستقیم بگذارد. آلیاژهای به کار رفته در این دو استحکام و ایمنی آن را مشخص و از بروز حوادث ناگوار ناشی از زنگ زدگی میلگرد و تیرآهن جلوگیری می کنند.

ازآن جایی که نوع آلیاژ به کار رفته، ضامن کیفیت این تجهیزات است، یکی از عوامل تاثیرگذار بر قیمت تیرآهن و قیمت میلگرد هم همین آلیاژهایی است که تیرآهن و میلگرد از آن ساخته می شوند. توجه داشته باشید که قیمت بسیار پایین بعضی از میلگردها و تیرآهن ها نشان دهنده عدم استفاده از آلیاژهای مهم در آن ها و نشانه بی کیفیت بودن تیرآهن و میلگردی است که قصد خریدنش را دارید.

 

نوشتن دیدگاه

storage pen
سریع و به قیمت از انبار آهن آلات دی
از انبار فروشگاه بزرگ آهن آلات دی
مشاهده انبار